Бр.20/01 февруари 2010 г.

Министър Нанев провери внезапно болницата в Дулово

 

Д-р Божидар Нанев и екип от здравното министерство пристигнаха вчера в Дулово, за да установят доколко лечебното заведение отговаря на изискванията за предоставяне на качествено лечение и за сключване на договори със Здравната каса, както и да се представят възможностите за преструктуриране на лечебното заведение.

В петък бе разпространена протестна декларация за защита на дуловската болница. Отворено писмо бе изпратено до Министерството на здравеопазването, в което се иска среща с ресорния министър и преразглеждане на делегирания бюджет. Протестна подписка е разпространена във всички населени места на община Дулово. Целта е да се съберат 10 000 подписа.

Прогнозно НЗОК дава 90 000 лв. годишен бюджет, при положение, че са нужни поне два милиона лева.

Министърът разгледа отделенията, разговаря с пациентите и обсъди ситуацията около възможностите на лечебното заведение да отговори на медицинските стандарти. В срещата участваха управителят на болницата в Дулово д-р Али Селиман, кметът на общината Гюнер Рамис, областният управител д-р Владимир Янков, народният представител д-р Митхат Табаков, общински съветници и началници на отделения.

Нямаме за цел да закриваме болниците, а да направим анализ какво може и какво не може да поеме със своя болничен капацитет едно лечебно заведение, къде какви отделения има, които да могат да свършат работа, заяви министър Нанев. Има във всички отделения, които притежава болницата, една родилка, която наистина има показания. Има четирима болни, които са на перорална терапия и които спокойно могат да бъдат лекувани в извънболнична обстановка. В същото време е направен анализ предварително от нас, в който се оказва, че около 3 592 пациента са преминали от община Дулово през болниците в Тутракан, Силистра, Исперих, Разград, Русе, Варна, информира здравният министър.

През 2009 година МБАЛ –Дулово е работила по 92 клинични пътеки. Липсата на специалисти обаче ще доведе до сключване на договори само по 30 клинични пътеки за тази година.

На практика според министъра това означава, че болницата няма капацитета да осигурява качествено лечение и действа като ДКЦ. Направена бе препоръка към принципала – община Дулово, да се запазят отделенията, от които наистина има нужда и да се засили извънболничната помощ, като се разкрие Медицински център.

Министерството от своя страна се ангажира да финансира оборудването на спешен кабинет към филиала на Спешната помощ в Дулово. При спешни състояния пациентите ще се транспортират до намиращите се на разстояние от 40 до 120 км още седем болници.

В Дулово има 3 линейки и 2 реанимобила. Следващият месец ще се създаде и спешен кабинет, в който денонощно хората ще могат да ходят на преглед при лекар.

Днес ще решат дали ще има протести в дуловската болница 

Това съобщи кметът на Дуловска община на Силистренска област Гюнер Рамис след вчерашното внезапно посещение в Дулово на д-р Божидар Нанев, който се срещна с ръководството на Дуловска община и с работещите в Многопрофилната болница за активно лечение в Дулово.

Според Гюнер Рамис кметовете от селищата на общината и членовете на инициативния комитет ще бъдат запознати с водените с министъра разговори.

Посещението на министъра бе неочаквано и никой не ни информира за него, заяви Росица Димитрова от инициативния комитет, който организира подписка срещу затварянето на многопрофилната болница в Дулово. Оказа се, че журналистите в един момент знаят повече от нас. Когато получим повече информация, тогава ще коментирам, допълни тя.

Министър д-р Божидар НАНЕВ:

Възникналият в Дулово проблем няма политическа окраска “ с изключение на отвореното писмо за гражданско неподчинение. Важното за нас е какво е необходимо да бъде запазено от тази болница, за да покриват определени потребности, без да имаме желание да я закриваме и ни е необходим анализ, за да обясним на хората, че няма да бъдат лишени от медицинска помощ”, заяви министър Нанев. Нуждаещите се от високотехнологична медицинска помощ ще се обръщат към по-големите болници в страната, а при спешни състояния пациентите ще бъдат транспортирани чрез спешна помощ. Системата за спешна помощ е добре развита - работят 26 центъра и 197 филиала. Това, което се прави сега, е системата да бъде подсилена с кадри, като се стимулират лекари да участват екипите на спешната помощ чрез дежурства в спешни кабинети. Но това не може да стане с общинската болница в Дулово, защото тя е търговско дружество и трябва да се издържа на базата на нейните приходи. Икономически издържането на такава болница е нерентабилно и много от дейностите биха могли да се извършват и в извънболничната помощ. Навсякъде даваме препоръки, където икономически не могат да съществуват, болниците да се трансформират в структури за извънболнична медицинска помощ”.

д-р Митхат ТАБАКОВ, народен представител:

Не съм оптимист относно съдбата на болницата. Срещата приключи без особена яснота, но с убеждението, че трябва да има лечебно заведение и да се намери формулата и механизма за издръжката му. От една страна министър Нанев се ангажира Здравната каса да преразгледа финансирането, от друга страна болницата и общината ще трябва да преразгледат приходната и разходната си част. Проблемът е всъщност, че няма дебат на национално ниво по въпроса. Моят въпрос към представителите на НЗОК беше – По какъв критерий са определили този бюджет от 90 000 лв. за дуловската болница. Общинските болници получават по-малък процент финансиране, а на практика здравна помощ получават повече пациенти.

Според министър Нанев тази сума от 90 000 лв. е прогнозна. Тя няма да бъде окончателна, бе категоричен той. Взето е решение Здравната каса на всеки три месеца да анализира и актуализира цифрите според извършената дейност и преминалите брой пациенти. Моделът на финансиране ще бъде гъвкав и няма да се съобразява с тези годишни стойности, коментира д-р Божидар Нанев.

 

Миряни посрещнаха новия Доростолски митрополит

 

В събота миряните от Доростолската епархия посрещнаха новия си митрополит, Браницкият епископ Амвросий, утвърден на 24 януари от Светия синод.

Владиката бе посрещнат от протосингела на Доростолската митрополия, ставрофорен иконом отец Добри Чаков, на границата на епархията, край силистренското село Гарван.

Минути след това миряни почетоха новия митрополит на площада в най-голямото село на община Силистра – Айдемир. Там Негово Високопреосвещенство благослови събралите се и изрази увереност, че с подкрепата на Всемогъщата Божия десница, с тази на клира и миряните, ще работи за епархията.

Сред посрещачите имаше свещеници и монахини от съседна Румъния.

Вчера сутринта в катедралния храм „Св.св. първоапостоли Петър и Павел” в Силистра бе отслужена тържествена литургия, с която архимандрит Григорий, протосингел на Софийската епархия, представи новия владика.

По-късно на официален обяд бяха поканени кметовете на общините, включени в Доростолската епархия, областният управител и други ръководители на държавни и местни институции. Покани са отправени и към народните представители, избрани в 20-МИР – Силистра.

Сега в Доростолската епархия са регистрирани повече от 70 църковни настоятелства и 2 манастира. Строят се и нови православни храмове и параклиси. 

 

Само осем търговци на цигари се регистрираха по ДДС

 

Само осем търговци на тютюн и тютюневи изделия са подали заявления за регистрация по ДДС от началото на годината досега.

Според последните промени в Закона за акцизите и данъчните складове само регистрирани по ДДС лица могат да продават цигари. Освен регистрация по ДДС, те трябва да имат и разрешение за търговия с тютюневи изделия, което се издава от митницата по местонахождение на търговския обект.

Предвиденият в закона срок, в който лицата, притежаващи /към 1 декември 2009 г./ разрешение за търговия с тютюневи изделия, трябва да го подновят, е 30 април. За целта те трябва да подадат заявление за издаване на ново разрешение в съответната митница по местонахождение на търговския обект. До получаване на отговор от митническите власти търговците могат да продължат дейността си.

Важно е да се знае, че валидната ДДС регистрация е задължително условие за получаването на разрешение за търговия с тютюневи изделия. Затова преди да подадат документи в Агенция „Митници ”, търговците следва да се регистрират в структура на НАП по адреса на управление на фирмата. Законовият срок за издаване на удостоверението за регистрация по ДДС е 14 дена от подаване на заявлението.

Призоваваме търговците на цигари да не чакат крайния срок, тъй като е необходимо технологично време за проверка и издаване на удостоверенията, което не може да бъде по-малко от 10 дни. При изчакване на крайния срок има опасност търговецът да загуби повече време и да не може да изпълни задълженията си в срок, което би затруднило дейността му.

Няма коментари:

Публикуване на коментар