Бр.10/18 януари 2010 г.

Кой ще е Доростолският митрополит – епископ Амвросий или епископ Павел?

Вчера епархийският съвет определи двамата епископи като кандидати за длъжността, Синодът решава до седмица

Любомир ДОБРЕВ

 

Браницкият епископ Амвросий и Левкийският епископ Павел получиха най-много гласове на проведения вчера избор за митрополит от епархийския съвет на Доростолска епархия. Шестдест и шест годишният Амвросий получи 15 гласа в своя полза, а 52-годишният епископ Павел – 10 от 11-те кандидати за поста Доростолски митрополит.

Изборът се наложи поради смъртта на досегашния владика на епархията дядо Иларион през октомври м.г. Процедурата по гласуването вчера беше водена от временно управляващия епархията Русенски митрополит Неофит. Той проведе и избора преди седем години при определянето на Иларион за пръв митрополит на възстановената след векове Доростолска епархия.

Преди това в катедралния храм „Св.св. Петър и Павел" в Силистра беше отслужена Божествена литургия. Вчера православните вярващи честваха Антоновден.

Кандидатите за митрополитския престол бяха определени от осемнайсет епархийски избиратели от трите духовни околии на епархията -  Силистра, Дулово и Тервел.  Окончателно листата с епископите беше изготвена от Светия Синод още през ноември м. г. Това бяха: Левкийски Павел, Браницки Амвросий, Маркианополски Константин, Месимврийски Яков, Адрианополски Евлогий, Тивериополски Тихон, Знеполски Йоан, Велички Сионий, Агатоникийски Борис, Константийски Антоний, Проватски Игнатий.

С известно закъснение от участие в избора се отказа  Адрианополският епископ Евлогий, игумен на Рилския манастир. От Светия Синод обаче не уважиха отвода му с аргумента, че списъкът бил вече изготвен. Така кандидатите си останаха 11.

Според мнозина запознати с църковните дела Браницкият епископ Амвросий е очакван избор като единият от кандидатите за владика на епархията. Амвросий е викарий на Видинския митрополит и живее в Монтана. Здравето му обаче е сериозно разклатено и някои са убедени, че Светият Синод няма да се спре на него при окончателния избор. За да реши кой да замести Иларион, Синодът на Българската православна църква разполага с една седмица.

Според любителите на конспирации в православната тема  най-големи шансове за митрополит на овдовялата Доростолска епархия имаше Агатоникийският епископ Борис, игумен на Бачковския манастир, върху когото било предпочитанието на синодалните старци. Вчера обаче той не беше избран сред двамата кандидати, с което тази конспирация беше разбита.

Според чл. 90, ал. 1 от устава на БПЦ в следващата неделя, 24 януари 2010 г., Светият Синод ще трябва да проведе т. нар. каноничен избор за митрополит от единия от двамата кандидати, получили най-много гласове в Силистра. 

 

Вируси от морбили нападат Силистра на вълни

Над 150 души са минали през инфекциозно отделение от април м.г.

Любомир ДОБРЕВ

 

Все повече заразени от вируси на морбили добруджанци сe залежават в инфекциозно отделение на областната болница в Силистра. Проверка на в. „Дръстър ПРЕС” в края на миналата седмица показа десетина жертви на дребната шарка на възраст от два месеца до 15 години. Всъщност пациентите на инфекциозното отделение са прибрани поради усложненията, които е предизвикал морбилния вирус. Всички са от компактни ромски общности.

Заболяването от този вид дребна шарка в Крайдунавска Добруджа продължава вече от доста месеци и се активира периодично на отделни вълни. Според д-р Евгени Хинков, завеждащ инфекциозното отделение, откакто е започнала епидемията от морбили през април миналата година през леглата на отделението са минали 150 човека, предимно деца.

Заразените от брустница, както е народното название на тази дребна шарка, са идвали и продължават да идват в отделението на „вълни”. По правило никой от тях не е бил имунизиран.

Двегодишната Есенгюл и майка й Анелия не са щастливи от факта, че са сред първите януарски жертви на брустницата

Най-големият проблем обаче не е толкова в масовостта на заразяването, колкото в усложненията, причинени от вируса. След като не могат да спрат температурата или видят, че детето наистина е зле, майките викат линейката посред нощ.

Но те всъщност закъсняват с лечението, като идват в отделението към четвъртия, петия ден, с висока температура, с дълбока кашлица, с усложнения и пневмония.

Наблюденията на местните специалисти са, че като си ходят на гости, ромите разнасят вируса от едно място на друго.

Така като пламне едното село, след време го последва друго. В момента в отделението идват най-много болни от село Голеш, но има и от съседни села. Така например от село Добруджанка в отделението с двете си деца е и Анелия. Двегодишната Есенгюл и седемгодишната Наталия се разболели предната седмица. Вдигнали температура, получили разстройство, кашляли. Майката потърсила личния лекар, но като не дошъл, след няколко дни довела децата си в областната болница.

На леглото до тях лежи шестмесечният Димитър от Бабук. За разлика от другите, той прихванал „чуждестранен” вирус. Майка му Гина Магдаленова обяснява, че бащата си дошъл от Гърция вече заразен с шарката. В този случай обаче лекарката се отзовала и веднага пратила болното дете в болницата.

Специалистите са сигурни, че процентът на заболелите е много по-голям.

Повечето болни въобще не знаят за какво става дума и се преборват с вируса „на крак”. Но при някои това не се случва и се получават усложнения. Според лекарите, ако не се лекува в болнична обстановка, заболяването от морбили може да доведе до пневмонии, а много често и до възпаления на мозъка. В Сливен от подобни усложнения, след като заболелите не са се лекували дълго време, са починали няколко деца от ромската общност.

Специалистите са наясно, че усилията трябва да се насочат към ваксинирането на още незаразените. Така през миналата година в Силистренска област служители на РИОКОЗ са имунизирани 6161 лица. Сред големите проблеми е и този, че много ромски майки не искат да имунизират децата си, тъй като смятат, че това ще ги разболее повече. Сред много жени от тези общности все още битува безпросветния страх, че държавата се противопоставя с медицински методи на практиката им да имат много деца и приемат имунизациите в този контекст. 

 

Среднозимното преброяване на водолюбивите птици започна по-рано

 

В Силистренско среднозимното преброяване на водолюбивите птици започна от 16 януари, събота– ден по-рано от обявената дата, съобщи Йордан Куцаров – експерт в сдружението “Защитена местност “Калимок – Бръшлен”.

Освен по Дунав той направи преброяване на птиците във вътрешните водоеми в Главинишка и Тутраканска общини и блатото край с. Малък Преславец.

Според Куцаров заради високите води на Дунав не са наблюдавани големи ята. Регистрирани са отделни екземпляри къдроглави пеликани и морски орли. Такива са впечатленията от вчера и на групата на Марта Димитрова от Сдружение за дива природа “Балкани”, извършвала наблюдения в района на с. Гарван, поддържан резерват “Сребърна” и Силистра.

Специалистите от Регионалната инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ в Русе припомнят, че предишни години през януари обикновено по поречието на река Дунав се образуват пясъчни “коси”, където са наблюдавани струпвания на ята големи белочели гъски. Но през тази година заради необичайно високите води на реката птиците намират подслон и храна във влажните зони по поречието.

Резултатите ще се обобщят и ще бъдат предоставени на Изпълнителната агенция по околната среда и водите. Среднозимното преброяване на водолюбивите птици е включено в Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие, съобщиха от РИОСВ в Русе.

 

 

Гюнер РАМИС, кмет на община Дулово:

„Вярвам в добрата воля на общинските съветници и ще управляваме като европейци!”

Ленар НУРИ

 

-         Какво направихте като кмет на община Дулово от момента на встъпване в длъжност до края на годината?

-         По време на предизборната кампания една от темите бе подобряване на административното обслужване на населението. Точно това бе и една от първите ми заповеди с цел осигуряване на достъп до звената за административно обслужване в Центъра за услуги и информация на гражданите и звено "Местни данъци и такси". В удобно за потребителите на административни услуги време въведох непрекъсваем режим на работа с гражданите в рамките на обявеното за общинската администрация работно време. Не трябва да се забравя, че хората са приоритет на администрацията и пестенето на тяхното време и предоставянето на бързи и качествени услуги е плюс за нашата работа. Натрупаният опит по време на работата ми в МДААР, където отговарях точно за ресора "Организационно развитие на административните структури", ми дава самочувствието, че съм запознат с проблемите и възможностите за развитие на нашия край. Запознат съм добре и с механизмите на работа и координация с централната власт, както и с възможностите за обща работа с европейските институции. Кметският екип е съставен от четирима заместник-кметове, всеки с определен ресор и конкретни задачи, които да подпомогнат дейността ми. Важно е да уточня, че всеки ден приемам граждани и на база разговори с тях се взимат решения за всеки конкретен случай. Много добре сте запознати с проблемите на МБАЛ в града - тук също предприех конкретни мерки, като разговори и срещи с работещите в болницата, с участието на директорите на РЗОК, РЦЗ и общински съветници; разговор със семейните лекари, с лекарите от болницата и всичко това с единствената цел да намерим изход от тежката ситуация. Мисля, че поредицата от срещи и разговори ще покаже правилния път за разрешаването на проблема.

-         Кои ще са Вашите основни приоритети през 2010?

-         Най-важните задачи в близките дни са: бъдещето на МБАЛ - Дулово, решаването на проблема с Дома в село Правда и обсъждането и приемането на бюджета на община Дулово за 2010 г., разбира се, и честването на 50-годишния юбилей на нашия град. В дългосрочен план - европейско развитие на общината. Активна, делова, отворена и работеща администрация, поддържани улици, училища и детски градини, инвестиция в младите хора, както и осигурена грижа за нашите майки и бащи. Наемам се с нелеката задача Дуловска община да стане притегателен център за хората, привлекателно място за инвестиции, красиво и спокойно място за живот. Сигурно съм си поставил повече задачи, отколкото ми позволява времето до края на този мандат, но пък съм убеден, че силната ми мотивация е печелившата карта и се надявам да намеря подкрепа сред всички жители на общината. Общината има реализирани проекти по ПУДОС за градска канализация - Дулово, оборудване и включване на сондаж в с. Вокил.  Продължаваме работа и по проектите по ОП ”Регионално развитие” и ОП ”Околна среда”.

-         Г-н Рамис, как ще се отрази на Вашата работа като кмет финансовата криза?

-         Това е много тежък въпрос, сигурен съм не само за мен, а и за много кметове в страната. Намаленото финансиране през тази, а, както се очертава, и през следващата година обаче не трябва да ни разколебава. Напротив, ще търсим всички възможни ресурси, първо в администрацията и в разработването на проекти по европейските програми, които реално ще осигурят финансиране на точно определени обекти и услуги, които ще докажат на хората, че само с отговорно отношение към задачите и тяхното изпълнение ще се промени нашето ежедневие и битието ни. Това е пътят. Нямаме време за мечти, а за работа - това са реалностите! Общината е с проектна готовност, възлизаща на стойност над 115 млн. лева. Има големи проекти по ПУДООС и по програмата "Околна среда". Изключително отговорно ще трябва да се работи до края на кметския мандат, тъй като всичко онова, което вече е започнало, трябва да достигне до своя финал. По никакъв начин не трябва да загърбваме положените до момента труд и усилия.

-         Какви нагласи имате за бюджет'2010? Ще Ви стигне ли времето и как ще се отрази финансовата криза при формиране на собствените приходи?

-         Всеки общински бюджет е със спуснати параметри по ЗДБРБ, в тази връзка не съм настроен твърде оптимистично. С редукция като цяло на бюджетната рамка ще се наложи да преосмислим много от предварително обсъжданите цифри и суми в него, сигурно ще се наложи да приложим доста рестриктивни и антикризисни мерки. В сряда предстои обществено обсъждане на бюджета, където подробно ще запозная моите съграждани с финансовата рамка за тази година. Тъй като проблемът със събираемостта на собствените приходи е много сериозен, вече работи нова дирекция »Местни приходи», която има основна задача да увеличи контрола и събирането на задълженията. Има и заповед, в която се казва, че няма да се изпълняват административни услуги на граждани, които имат задължения към общинската хазна. Намалили сме до минимум разходите по различните пера - телефони, ток, вода в кметствата и в звената, секторите и направленията към ОбА. Това са само част от мерките, които сме предприели за справяне с нелеката финансова ситуация. Финансовата криза се отразява на всички, но пък общината е натоварена с много задължения и те трябва да се изпълняват въпреки кризата. Като казвате дали ще ми стигне времето, сигурно имате предвид, че мандатът ми е до следващите местни избори през 2011 г. и честно да ви кажа, за мен е важно в този момент да решаваме проблемите и да не губим връзка с реалния живот около нас. Но, който ме познава, знае, че имам готовност и визия за бъдещето с предложения и решения.

-         Плашите ли се от неизвестното в упражняването на тази отговорна и често неблагодарна длъжност?

-         В кметската работа има много трудни и тежки моменти. Ще ви отговоря в кръга на шегата като ловците - “Който го е страх от мечки, да не ходи в гората”. Откровено да ви кажа, не се плаша от работата. Зная, че е тежка и много отговорна. Да си кмет е свързано с безкрайно дълги и уморителни дни и нощи, но коя дейност и професия са лесни? На всекиго е трудно, особено ако иска да бъде винаги в крак с времето и новите съвременни критерии за успех. Познавам управленската работа. Тя е трудна, но когато се върши добре, носи удовлетворение. Вярвам в добрата воля на общинските съветници и хората от общинска администрация, че ще застанат зад новия кмет като ръководител на екипа, както са го правили досега, и ще управляваме като европейци.

-          Какво ще пожелаете на читателите на в. «Дръстър ПРЕС» и на жителите на община Дулово?

-         В началото сме на 2010 година и затова пожелавам на вашите читатели здраве и благополучие, а на жителите на град Дулово и общината пожелавам достойно посрещане на 50-годишния юбилей от обявяването на Дулово за град, здрави и успешни дни за всички.

Първо за годината заседание

Ваня ПЕТРОВА

 

Първото за 2010 година заседание на ОбС - Дулово ще се проведе на 19 януари /вторник/ от 10,00 ч.

В предварителния дневен ред има 6 точки, като в първата ще се гласува предсрочното прекратяване пълномощията на Мюмюн Неджиб, съгласно Решение № 224/04.01.2010г. на ОИК - Дулово. На негово място клетва ще положи новоизбран общински съветник.

Във втората точка са предвидени за разглеждани 6 докладни записки от кмета на община Дулово Гюнер Рамис. Общинските съветници ще обсъдят: отчет за състоянието на общинската собственост и резултатите от нейното управление през 2009г.; годишна програма за управление и разпореждане с общинската собственост за настоящата година; програма за опазване на околната среда за периода 2010 – 2013 г.; кандидатстване на община Дулово с инфраструктурен проект по ОП „Регионално развитие”; промяна статута на общински имот в с. Водно; запазване предназначението на предоставения на Агенция по заетостта за нуждите на дирекция ”Бюро по труда” - Дулово имот частна общинска собственост.

Общинските съветници ще вземат решение за договаряне на дейността на МБАЛ - Дулово по НРД 2010 г.

Съветниците ще разгледат и заявления от граждани за отпускане на парични помощи.

Общото заседание на постоянните комисии ще бъде на 18.01/понеделник/ от 14,00 ч.

 

Три читалища подписаха  споразумение за сътрудничество в община Дулово по програма Глоба@лни бибилотеки - България

Кметът Гюнер Рамис: Общината ще подкрепя читалищата, когато кандидатстват и реализират проекти

 

Кметът на община Дулово Гюнер Рамис председателите на НЧ ”Н.Й.Вапцаров” - Дулово, НЧ”Хр.Ботев” - с.Окорш и НЧ „Неофит Рилски” - с.Чернолик в края на миналата седмица подписаха четиристранно споразумение за сътрудничество по програма Глоба@лни библиотеки - България".

„Винаги сме отворени за такива инициативи като днешната – подписване на споразумението по проекта „Глоба@лни библиотеки – България”. Това е пътят! Много е важно читалищата сами и като цяло да търсят начини за привличане на дарители, да работят по проекти, защото, ако тази година финансирането е намалено с 15 %, догодина ще бъде още по-малко. Държавата субсидира читалищата за заплати, но за издръжка средствата намаляват и тук е мястото на читалищните секретари, на настоятелствата да търсят и да работят по проекти. Общината винаги ще ги подкрепя в тази дейност. Пожелавам успех на реализацията на проекта”Глоба@лни библиотеки” в нашата община”, каза Гюнер Рамис минути след подписването на споразуменията.

На подписването присъстваха Лидия Димитрова, регионален координатор по програмата, Мария Неделчева- РЕКИЦ - Силистра, кметовете на селата Чернолик и Окорш, председателите на читалищните настоятелства, читалищните секретари от населените места.

Срещата бе открита от Маргарита Георгиева, зам.-кмет «Хуманитарни дейности, която припомни на присъстващите целите и задачите на програмата «Глоба@лни библиотеки - България" и акцентира върху факта, че общината е кандидатствала с най-много библиотеки в страната – 21,  и се нарежда на едно от първите места.  Тя заяви, че са готови да кандидатстват с всичките 27 библиотеки на територията на общината. «Имаме желание за работа и подкрепата на кметовете по места и на общинското ръководство, които ни дават мотив да се борим и да се включваме във всякакви програми, които ще подпомогнат дейността на читалищата», каза още Георгиева.

Координаторът за община Дулово Бюрхан Шефкед обяви, че реализацията на програмата ще започне през месец март 2010г. Всяка от одобрените библиотеки ще получи необходимите компютърни конфигурации, като програмата предвижда и обучение на самите библиотечни служители за работа с компютри. Библиотеката при НЧ “Н.Й.Вапцаров” ще е един от обучителните центрове по програмата, каза още Бюрхан Шефкед. Той допълни, че набирането на кандидатури от библиотеките и общините за включване във втората фаза на програмата етап 2010 ще започне през февруари тази година.

Поздравления поднесе и Лидия Димитрова, регионален координатор по проекта, която пожела успешна работа на първите три библиотеки, одобрени по проекта, и успех за следващия етап на останалите.

 

СПОРТНИТЕ КЛУБОВЕ ПОДГОТВЯТ ОБЩА ОРГАНИЗАЦИЯ

 

Спортните клубове в Силистра ще създават своя организация, стана ясно по време среща на техни представители в общината в петък. Инициативата за събитието бе на общинската дирекция по здравеопазване и социална политика, съобщи експертът по спортни дейности Калоян Петков.

Собственици и треньори от над 20 обществени и частни клуба откликнаха на поканата. Там бяха също представителят на Министерството на физическото възпитание и спорта в Силистра Теменужка Петрова и заместник-председателят на Постоянната комисия "Здравеопазване и социална политика, децата, младежта и спорта" в Общинския съвет Мирослав Калинов.

Финанси и възможности за участия на спортистите от Силистра в официални състезания от различен ранг през 2010 година бяха в основата на дебата. За да бъдат подпомагани клубовете, те трябва да са регистрирани като Сдружения с нестопанска цел в обществена полза, да са членове на национални федерации, които са вписани в регистъра на министерството, поясни Теменужка Петрова. От своя страна общината предложи да бъдат изработени Наредба и критерии за реда и условията за финансово подпомагане на клубовете, както и за насърчаване на спортисти и треньори, завоювали върхови постижения. Част от присъстващите си припомниха, как преди лятната ваканция общинските съветници гласуваха за едно заседание да бъдат отпуснати от общината над 110 хиляди лв. за участия на спортни клубове, вкл. и частни, със силни лобита. Изпълнението на решенията допълнително утежни общинския бюджет.

Наредбите ще бъдат изготвени от временна комисия, в чийто състав ще влязат общински експерти, представител, избран от спортните клубове, и общински съветници. Освен това треньорите гласуваха доверие на директора на спортното училище „Дръстър” Кольо Колев да бъде техен говорител в местния парламент при обсъждане на спортни проблеми.

Участниците в първата по рода си среща се обединиха около мнението, че регистрирането на неправителствена организация на спортните клубове в Силистра ще даде повече шансове за привличане на средства по европейските програми за обновяване на спортната база, както и за изготвяне на стратегия за развитието на спорта в общината.

Учредителната сбирка на бъдещата организация е насрочена за 8 февруари от 10.00 часа в залата на Общинския съвет.

Няма коментари:

Публикуване на коментар