Илхан ШАХИН, мандра „Дестан” ООД:
„Ако един млекопреработвател е коректен то той ще запази доверието на потребителя!”
За казаните и неказани проблеми се обърнахме към управителя на фирма “Дестан” ЕООД- с. Искра Илхан Шахин. Дейността на предприятието е производство на млечни и хлебни изделия. Марка, доказала се вече на българския пазар. От месец май миналата година фирмата е лицензирана за износ на продукция и в страните от Европейския съюз. Като асортимент се произвеждат около десет вида млечни продукти. Това са краве, овче и козе сирене, разновидности на отделни сирена и кашкавал. Предстои на пазара и да излезе четвърти вид сирене с наименование “Носталгия”, отговаряща на Българския държавен стандарт.
Производството във фирмата е в доста динамична зависимост от пазара. В момента тя работи с нормален капацитет.
Към днешна дата предприятието е коректно по отношение етикетирането на продукцията и обозначава върху етикетите на продуктите, че в тях са вложени растителни мазнини.
- Вие казахте, че фирмата Ви е лицензирана за износ в европейските държави. Какъв процент от Вашата продукция отива за страните от Европейския съюз?
- Ние сме сравнително скоро лицензирани, от май месец миналата година. Може да се каже, че около 10% от продукцията ни е за износ.
- Какво е качеството на произведените от Вас млечни продукти и какъв е процентът на разходваната от Вас растителна мазнина във Вашите продукти ?
- Фирмата ми е в категорията лоялен производител. Продуктите ни си имат съдържание, изписано на етикета. Работим с регламент, касаещ суровото краве мляко, а що се отнася до произвежданите продукти с растителни мазнини, това са само технологична документация, която се разработва със съответния технологичен екип в самото производство, подава се това предложение към районните служби към ДВСК и след което се оформя комисия от инспектори от районните ветеринарно-медицински служби. Те идват на място, прави се преглед на самата технологична документация, преглеждат условията, машините и съоръженията и ако те отговарят за производство на такъв вид продукт, се дава становище, с което предприятието има технологична възможност да произведе продукт по това ТД. Самото предложение направихме ние като предприятие, защото за нас беше ясно, че след известно време, след като пазарът го наложи, да разработим този трети вид сирене. Дойдоха от ДВСК, имаше забележки, които се отстраниха, разгледаха и установиха, че ние можем да произвеждаме. Производството с растителна мазнина изисква определена и необходима технология.
- Нека да поговорим и за това. Разкажете ни малко повече...
- Какво имате предвид с това, че се отразява на външния пазар?
- Това, което се изговори и изписа в медиите, уронва престижа на българския производител. Не може отговорни лица да застават и да казват: „Ядете ментета”. Не може да се твърди, че всичко произведено е менте и че пазарът е залят с некачествени продукти и да се слага под общ знаменател всички производители. Имало и отлив на туристи, и пак ние сме виновни. Няма такова нещо в нито една европейска държава. Няма ефективен контрол. Масово се всява недоверие сред потребителите. Ако трябва да се върнем малко по назад във времето, по принцип каква беше националната стратегия? Да се запази българското краве сирене. Това, което се опитват сега да го правят, беше още преди доста години назад, имахме редица предложения до тези институции, които се занимават точно с това. Но с въвеждането на новите европейски стандарти и изисквания самият процес започна малко на обратно.
- Нещата започнаха от млекопреработвателите, условията ни не отговаряли на европейските стандарти. Направихме така, щото да покрием всички норми и изисквания. 90% от колегите в бранша направиха съответните инвестиции, за да отговарят на евростандартите, но млекопроизводителят остана в сянка. За тях нямаше никаква национална стратегия за млечно говедовъдство, овцевъдство. Сега се оказва, че по принцип ние трябва да работим с първо качество мляко, а това качество е около 30- 40% процента от общата маса мляко въобще за цялата страна.
- А за нашия регион какъв е процентът на първо качество мляко?
- И за нашия регион е същият процент.
- Имате ли чувствителен отлив, спад на продажбите и залежаване на продукция?
- Това вече е факт. От един месец насам масово залежават кашкавали, сирена и просто не виждам във времето как ще се реши този проблем. Това е въпрос на стратегия на всяко предприятие. В нашето предприятие ние нямаме толкова залежаване, защото през годините сме се доказали с присъствието си на пазара с качествени продукти, но се усеща. Похвалното е, че след тези така силни медийни изяви, определено хората се насочват към по скъпите продукти и гледат с по-голямо доверие на цената и дано не стане така, че и това съм чувал, вземат сирене на 4 лева, слагат цена от 6 лева и готово! Ето ви скъпо сирене. Затова трябва да се затегне контролът в търговските вериги.
- Колко продукта произвежда Вашата фирма като асортимент?
- Като асортимент са някъде около десет вида продукти- краве, овче, козе сирене, разновидности на отделни сирена, разновидности на марка сирена, кашкавал.
- От тези продукти, които произвеждате, какъв процент заемат тези със субпродукти?
- Смятате ли, че ще може да удържите на тези процеси, които вървят в момента в страната не само само за Вас, а като цяло в бранша? Вие казахте, че има и нелоялни Ваши колеги.
- Трябва да се изчака какви ще бъдат резултати от всичките проверки. Дали ще има ефективност от цялата работа и тогава да мислим каква позиция ще заеме Асоциацията. За сега сме объркани. Намираме се в един хаос- от една страна, недоверие на самия потребител, от друга страна, апатията на обикновения млекопроизводител със спада на изкупните цени, но мисля че ще се оправят нещата. Първо, държавата преодоля най- важното, недоверието на млекопроизводителите, като им отпусна субсидии от 0.20 ст. Ако фермерът вече продава млякото си например за 50 стотинки + субсидията, вече се оформя една добра цена от 70 ст. На този етап цената е добра. Но по- лошото е, че с това недоверие, което се създаде в българския и в европейския потребител, че нашите продукти са ментета, не знам това доверие как ще го преодолеем и възстановим. Но мисля, че един млекопреработвател, ако е точен и лоялен към потребителя си, в най- скоро време ще може да се радва на добри резултати. И най важното, трябва да се въведе единен стикер за това, че продуктът отговаря на всички изисквания и условия на Европейския съюз.
Няма коментари:
Публикуване на коментар